Tuż obok przebudowywanej właśnie elektrowni EC1, po drugiej stronie ulicy Targowej znajdują się dawne magazyny kolejowe, których charakterystyczny wykręcony kształt najlepiej widać z lotu ptaka:
Nie są to żadne zwykłe wiaty, z bliska prezentują ciekawą przemysłową architekturę, zarówno od strony ul. Targowej:
jak i od strony ul. Wodnej:
Wzdłuż magazynów prowadzą rampy załadunkowe, niegdyś służące obsłudze wagonów kolejowych.
Budynki te pojawiają się już na mapie Starzyńskiego z 1894r. (choć mogą być późniejszymi naniesieniami), mają więc ponad 100 lat i na pewno są starsze od zabytkowej elektrowni:
Na zdjęciu lotniczym z 1942r. widać jeszcze ślad po bocznicy kolejowej, której zawdzięczają swój kształt:
Wydawać by się mogło, że taki ciekawy kształt zabudowy poprzemysłowej pobudzi twórców projektów mającego powstać w okolicy „Nowego Centrum Łodzi” do wykorzystania oryginalnego układu budynków przy tworzeniu ciekawego miejsca tuż obok EC1. Niestety – obiektów nie ma nawet w ewidencji zabytków, mniej więcej w ich miejscu planowano lokować budynek centrum festiwalowego Camerimage. Chyba tylko drogowcy planujący nieszczęsną trasę Nowotargową zdawali się brać je pod uwagę, bo ta ma przebiegać tuż między nimi:
W obliczu upadku projektów Camerimage Łódź Center i szklanej rury oraz – miejmy nadzieję – ogólnego otrzeźwienia po nierealnych mrzonkach Nowego Centrum Łodzi warto wziąć pod lupę to, co zostawiła nam w tym miejscu historia i umiejętnie wykorzystać istniejące historyczne łódzkie ciekawostki do tworzenia nowych miejsc z zachowaniem oryginalnej tkanki, nie ograniczając się jedynie do samego EC1. To samo tyczy się innej zabudowy w tej okolicy, jak choćby kamieniczki przy Targowej 2 czy znajdującego się za nią kompleksu fabrycznego z charakterystycznym kominem o zmiennym przekroju.
What’s happening with regeneration in the city? I am aware of two public schemes; one for the area around Fabryczna including the power station, and another regarding tenement refurbishment in the city centre. Have these been stalled, or are they going ahead? Pardon me not using Google, but I don’t speak Polish. I will try and visit again this year and do a bike tour with a couple of friends if I can to see what’s changed since I was last there. Thanks for an interesting blog and videos on Youtube.
The works with the train station are on the way, the power plant is half done. It’s not going as smoothly as desired, but things are happening.
This year they’re going to spend some 30 million PLN on old tenement renovation in the historic centre.
Of course the circumstances are more complicated, but that’s a long story.